Palermo, Olaszország (SCOPE, BOE)

2023 augusztusában teljesítettem a sebészet nyári gyakorlatomat Szicília fővárosában,
Palermoban, mely életem egyik legszebb hónapja volt.
Bécsből repültem, mert onnan egy picit olcsóbb volt a jegy, mint Pestről. Palermóban
vonattal jutottam be a városba a reptérről (ez 6,5 euró volt), ahol egy csapat CP várt, és
elvezettek a kolihoz. Már előre jelezték, hogy nem lesz légkondi, szóval itthonról vittem
magammal egy ventillátort, így elviselhető volt a hőség. A koli egyébként gyéren felszerelt
volt, nem volt hűtőnk sem, de az összegyűlt csapat mindenért kárpótolt, ugyanis a kb 50
beutazó ugyanott volt elszállásolva, így gyakorlatilag végig buliztuk a teljes hónapot. A
kórház a kolitól kb 7-8 percre volt gyalog, és a kórházi menzán volt az ebéd.
Az osztály ahova beosztottak (onko. sebészet) nem vette túl komolyan a jelenlétet,
gyakorlatilag annyiszor mentünk be ahányszor akartunk, így általában inkább a strandolást
választottuk. Néhány más osztály szigorúbb volt azért. A tutorunk helyett egy hatodéves
hallgató foglalkozott velünk, de a műtéteket csak nézhettük, nem asszisztálhattunk. A
handbookot a helyi szervezet, viszont elég szigorúan nézte, csak akkor kaptuk meg a
certificate-t, ha megvolt a legalább 14 aláírás. A legtöbb orvos egyébként nem beszélt
angolul, és mindenki mindenhonnan elkésett.
Maga a város először hatalmas kultúrsokk volt. Nagyon sok a szemét az utcákon,
nehéz kikerülni a sok mocskot. A közbiztonság sem a legjobb, éjszaka nagyon nem ajánlott
egyedül mászkálni, sok a bűnbanda, zsebtolvaj. Egész nap tűzijátékoznak a város különböző
pontjain, mely, mint kiderült, 2 jelentéssel bír: vagy valaki akkor szabadult a börtönből, vagy
akkor érkezett meg a kábítószer arra a környékre. A közlekedés KATASZTRÓFA,
gyakorlatilag csoda, hogy nem ütöttek el minket, közlekedési szabályok nem léteznek.
Mindezek ellenére néhány nap elteltével sikerült átvenni a város hangulatát, és a hónap végére
már kifejezetten megszerettem.
A CP-k hatalmas arcok voltak, mindenben segítettek, igazi mediterrán emberek.
Palermo csak augusztusban fogad beutazókat, így érezhető volt, hogy egész évben erre
készültek. Nagyon sok SP-t szerveztek nekünk, amelyekről egy külön fotót is csatolok. Volt 4
nagy parti a koli udvarában, ahol biztosítottak nekünk ingyen piát, de ezen kívül is nagyon
gyakran buliztunk a városban, sok az ’utcabál’. Sok helyre elvittek minket a CP-k, voltunk
borkóstolón, ókori romoknál, gyönyörű strandokon, szép hegyi falvakban, stb… Ezenkívül mi
néhány hallgatóval szerveztünk még pár utat, meglátogattuk a Fehér lótuszból ismert

Taorminát (gyönyörű tengerparti város), Favignana szigetét, stb… A vonatok egyébként
nagyon modernek, és meglepően pontosak. A SP-kért egyébként 200 eurót kellett fizetni,
mely tartalmazta az utazásokat, szendvicseket, belépőket. A többi szicíliai város azért
jelentősen tisztább és biztonságosabb volt Palermónál. Voltak fakultatív programok is, pl.
focimeccs, táncórák, stb…
A pihenő napokon mi általában a legközelebbi strandot, Mondello-t látogattuk meg,
ami kb 1 óra volt a kolitól busszal. Vettünk egy konditerem bérletet is 50 euróért, de ez
nagyon nem érte meg, mert nem igazán tudtuk kihasználni a sűrű programok miatt, ráadásul
maga a terem is koszos volt. Az árak egyébként a boltokban hasonlóak az itthoniakhoz, a
strandon viszont minden drága (Taorminában egy gin-tonic pl. 15 euró volt).
Összességében elmondható, hogy a számos nehezítő körülmény ellenére is egy
gyönyörű hónap volt. Nagyon sok új barátot szereztem, akiket örökre a szívembe zártam.