Gdansk, Lengyelország (SCOPE, BOE)

2023 júliusában Gdanskban töltöttem a gyakorlatomat, a neonatológiai osztályon. A Balti tenger partján fekvő kikötőváros nagyon szép és sok a látnivaló, illetve a hangulata is magával ragadó. Az ott töltött időt a városon kívül a többi gyakorlatra érkező diák társasága tette igazán felejthetetlenné számomra.

Hatodéves gyerekgyógyászat gyakorlatba nem tudtam beleszámítani, mert az akkreditációs papírt (Gdanskba a Dékánjuk írja alá, úgyhogy az verziót szükséges előre elküldeni) nem szereztem meg még a kiutazásom előtt, késve megkaptam, viszont úgy döntöttem, hogy nem adom le utólag. Viszont így is megoldható volt, annak ellenére, hogy a 6. év már júliusban elkezdődött Transzfúziológiával! A tárgyat online bármikor visszanézhető videók formájában oktatták, így nem kellet ezért hazautaznom. Ez az egész azért lehet érdekes, mert én, amikor jelentkeztem a gyakorlatra 5. év elején, még nem tudtam a hatodéves blokkok sorrendjét. Amikor megtudtam, hogy ezzel kezdek és mindenkinek egyszerre lesz (nem lehet más blokkal pótolni) a tanulmányi osztály úgy tájékoztatott, hogy kötelező jelen lennem, ha jelenléti oktatás formájában lesz tartva, illetve azaz 1 hét nem beszámítható mert egyszerre két helyen nem lehetek gyakorlaton a papírok szerint. Szóval szerintem erre érdemes odafigyelni, ha valaki 6. évében szeretné júliusban csinálni a gyakorlatát. Továbbá, szerintem egyszerűbb sebészetet megjelölni, mert abból meg lehet jelölni minden lehetőséget sebészeti profilú osztálynak, és így nem előtte 1-2 hónappal derül ki, hogy sikerült-e arra az osztályra kerülni, ami megfelelő a 6 szigorló tárgy egyikének. A betegekkel az orvos lengyelül kommunikál, majd ha épp kedve tartja összefoglalja neked angolul, hogy mit tudott meg. Ezért egyszerűbb sebészetre menni, ahol a műtét alatt nem zavarja a beteget, hogy az orvos angolul beszél róla neked. Nekem úgy küldték meg a visszaigazolást, hogy Belgyógyászatra mehetek, majd a kiutazás előtt 2 héttel írtak, hogy másik profilú osztályra (listámon szereplő) kerültem. Persze lebeszélni se szeretnék senkit, semmiről a babák a Neonatológián nagyon aranyosak voltak.

A kiutazást direkt útvonalú Flixbusszal oldottam, mert ez volt a legolcsóbb megoldás, viszont ez 15 órás utazással jár, azonban ebbe benne van az éjszaka is. Ami jó volt, hogy nem nézték se a bőrönd méretét se a súlyát, illetve 690 Ft-ért lehetett akár plusz bőröndöt vinni. Amit szerintem érdemes vinni az egy lábos, mert a koliban, ahol elszállásoltak, csak egy elég magas készpénzes letéti díj ellenében adtak, amit az utolsó napokban kapsz vissza vagy a CP-től lehet még kérni esetleg. Illetve pulcsit is mert annak ellenére, hogy nyár van, mégis 20-30 fok körül van a nappali időjárás és gyakran esett, úgyhogy esernyőt vagy esőkabátot is érdemes vinni. A kollégium, ahol megszálltunk, villamossal fél órára volt a tengerparttól, 15 percre a belvárostól és gyalog 12 percre a kórháztól, 25 percre a központtól. Free Wifi csak a porta mellett, bevásárlóközpontokban, illetve a kórházban eduroam által volt. A kollégiumba szintenként volt konyha, 2 zárható zuhanyfülke és 4 mosdó koedukáltan, illetve egy mosógép, amihez mosóport vagy kapszulát érdemes itthonról vinni vagy kinn közösen beruházni egybe. A múzeumok, illetve a gdanski tömegközlekedés elfogadta a magyar diákigazolványt, (ami Euro 26 típusú, lásd honlapjukon) de Varsóban csak a nem online formátumú ISIC kártyát fogadták el. A vonatokra csak olyan kedvezményt lehet kapni, hogy többen egyszerre több mint 24 órával az utazás előtt veszitek meg a jegyeket, akár online is. Zappka (élelmiszerbolt) és a Jagdojade (tömegközlekedés) alkalmazást szerintem érdemes letölteni. 

A kórházi gyakorlat során nem vették komolyan a hiányzásokat, illetve amikor a mentorom ügyelt, akkor másnap nem kellett bemennem, mert másra nem testálta át, hogy foglalkozzanak velem. Láttam néhány császármetszést, 1 pvn szülést, illetve megmutatták bábún hogyan kell csecsemőt újraéleszteni, tubust lehelyezni. Nagyon függött attól, hogy foglalkozzanak veled, hogy ki a mentorod és, hogy mennyire erőlteted, hogy igenis mutassanak neked valamit. Az első héten hiányzott a mentorom, és egy másik orvossal voltam, aki magyarázott és engedte, hogy utána mi is meghallgassuk a tüdejét, szívét, hasát a babáknak, illetve a szülésekhez is bevitt és elmagyarázta ő miért és mit csinál. A kiosztott mentorom ezzel szemben sokszor papírmunkára hivatkozva mondta, hogy hazamehetek vagy kereshetek magamnak valakit, aki épp izgalmasabbat csinál és őt követhetem, vagy elmehetek a műtőbe és várhatok ott egy műtétre miután angolul megkérdezem, hogy bemehetek-e megnézni. Magától nem magyarázott, ha kérdeztem válaszolt, de kedves volt. A kórház épülete szép és modern, viszont a medikus öltözőt nem használhattuk, így a legtöbben a koliból scrubban sétáltak át a kórházba. A kórház étterme, ahol a napi egy étkezést biztosították (kiv. hétvégén) finom volt és az adag is elég volt, egy levest és főételt kérhettünk, az üdítőt külön kellett fizetni. Minden nap lehetett többféle, akár töltött húsból választani, és hagyományos helyi ételeket is ki lehetett próbálni. Vegán opció általában csak 1-2 féle volt/nap. A kórházban kb 4 órát voltam egy nap az osztályon. 

Délutánonként általában a többi kiutazottal szerveztünk programot és jártuk be a várost, mert a LC kb. hetente 1-2 programot szervezett. Társasjátékozni, falat mászni, parkba, étterembe és kajakozni (mindenkinek ajánlom) vittek el, de más városba nem szerveztek programot. Voltak nagyon kedves és segítőkész CP-k akikhez lehetett fordulni és próbáltak programokat szervezni és segíteni, de voltak olyanok is mint az enyém, aki az érkezésem előtt 7 órával mondta, hogy mégse jön ki elém, és a csere második felében külföldön volt, de ezelőtt is kb a többi CP-hez irányított a kérdésemmel. Malbork várán, Gydnia szikláin és Hell-en kívül jó program még Sopot, ahol nyaranta lehet angolul filmeket nézni a mólón (este hideg van!) vagy akár Gdanskból a környező északabbi országokba elrepülni (Svédország pl). A Free Walkative városkörbevezetés végén kapott térképpel bizonyos éttermekben fogyasztás mellett ingyen felest adnak. A plázába este 7-8 után kedvezményt adnak a tányérod súlya után fizetős éttermekben (akár 50%). A kiutazás ütemezhető a június elejei Openair és egyéb fesztiválokhoz, vagy a július végétől augusztus közepéig tartó St. Dominik Fairhez. 
A múzeumok többsége valamely hétköznapon ingyenesen megtekinthető és szerintem megéri megnézni őket, de a Solidarity Museumot és a 2. világháborúsat nem lehet 1,5 órán belül megnézni, a többit akár egy nap alatt is be lehet járni. Köszönés, számok és tényleg csak pár szó nem árt lengyelül, pl volt olyan portás aki megtaníttatta velünk lengyelül a szobaszámunkat. 

Összességében jól éreztem magam, a 9-10 fős társasággal kellemesen telt az idő és sok élményt szereztem és fejlődhettem, ha szakmailag nem is annyit, mint lehetett volna. Jó volt új embereket és új kultúrákat megismerni és felfedezni a várost, amit egy hónap alatt se untam meg.

P.E.

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑