Lisszabon, Portugália (SCOPE, BOE)

2023 júliusában Lisszabonba repültem, hogy a belgyógyászati nyári gyakorlatomat a Hospital de Santa Martában teljesítsem. Portugáliát 180 ponttal nyertem el.

Kiutazás

Repülővel utaztam, és a WizzAir és Ryanair által megengedett legkisebb, ingyen felvihető csomagot választottam, így kb. 90 ezer forintért tudtam jegyet venni oda-vissza május második felében. Nekem elegendőnek bizonyult ekkora csomag, vittem benne kórházi váltócipőt és laptopot is, amit akár otthon is hagyhattam volna.

Kollégium

Minden bejövő, aki az AENMS local committee-hez érkezett (kb. 25 fő), a R. Rainha Dona Luísa de Gusmão-n található kollégiumban kapott szállást, amely nem a központban helyezkedik el, de a sárga metróval könnyen be lehet jutni. Egy konyha van a földszinten. A szobák kétszemélyesek, tartalmaznak ágyat, szekrényt, asztalt, széket, jó esetben erkélyt is. Az egyetlen problémánk az volt, hogy nálunk penészes volt a fal, de sokat szellőztettünk, éjszaka nyitott ablaknál aludtunk. Érdemes beszerezni füldugót, mert a kolin belül esténként is sok minden áthallatszik.

A város

Lisszabon népessége félmillió fő körül van, és a területe is kisebb, mint Budapesté, nem érződik különösen zsúfoltnak. A legmagasabb napi hőmérséklet általában 30-35°C között mozgott, ami a tűző napon nem volt kedvező, de egyébként jól lehetett viselni. Éjszaka a tenger közelségének köszönhetően mindig lehűlt az idő.

Közlekedés

Budapesthez hasonlóan 4 metróvonal működik Lisszabonban. Ezeknek a használatára törekedtünk, mivel a buszok nagyon kiszámíthatatlanul közlekedtek, néha teljesen kimaradtak a kiírt időpontban. Havi bérletet kb. 50 euróért tudtunk venni.

Szakmai tapasztalatok

A Hospital de Santa Marta egy kardiológiai kórház. Maga az épület régi (eredetileg apácák által működtetett egészségügyi intézmény volt), de a műtők és a felszerelés természetesen megfelelő színvonalú. Ketten jártunk be egy francia lánnyal, és más hallgatókkal alig találkoztunk a kórházban. Egy idősebb férfi kardiológust kaptunk tutornak, aki nagyon lelkes és segítőkész volt, sokat magyarázott a munkájáról, az EKG interpretációról pedig több órát tartott nekünk (illetve nem volt tolakodó, nem mondott kellemetlen vicceket, szóval 10/10). Számos osztályt meglátogattunk, ahol más orvosokkal is találkoztunk, és mindenhol szívesen fogadtak minket, valamint angolul is tudtak nekünk magyarázni. Összességében abszolút pozitív tapasztalatokat szereztem.

Szociális programok

A portugál hallgatók rendkívül aktívak voltak, gyakorlatilag minden napra szerveztek közös programot. Voltunk várost nézni, botanikus kertben, kiállításon, kastélyokban, strandokon, szörf oktatáson, közös vacsorán, fagyizóban, szórakozóhelyeken… Ezek egy része Lisszabonon kívül esett, ugyanis több kisebb várost is lehetőségünk volt meglátogatni, ilyen pl. Mafra, Ericeira, Sintra. A szobatársammal Portóba is szerveztünk utat, a National Social Program nevű hétvégén pedig Aveiroba és Coimbrába látogattunk el, bár a szervezők problémákba ütköztek a vasúti sztrájkok miatt. A hétvége célja a többi LC-hez érkezett hallgatók megismerése lett volna, ám ez nem igazán valósult meg, és a költségek kezelésével is sokan elégedetlenek voltak (reméljük, a szervezők legközelebb jobban csinálják). Ezzel együtt én élveztem az NSP-t és a többi programot is, mert szuper helyeket láttunk, és mind a portugál, mind a nemzetközi hallgatók jó társaság voltak.

Nagyon örülök, hogy részt vehettem ezen az utazáson, és egy számomra idegen országot ismerhettem meg. Szakmai terén sok újdonsággal találkoztam, a kórházon kívül pedig új barátokat szereztem és felejthetetlen élményekkel gazdagodtam. Bárkinek tudom ajánlani, aki egy ilyen jó hónapra vágyik. 🙂

Sz.M.

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑